Co Musisz Wiedzieć Zlecając Aplikację Mobilną? | We Do. Media Group

Co Musisz Wiedzieć Zlecając Aplikację Mobilną?

aplikacje mobilne
  • 23 lutego 2017

Aplikacja mobilna, strona mobilna a może strona responsywna? Jakie są obecnie trendy i na co zwracać uwagę przy tworzeniu stron i aplikacji. O tym w dzisiejszym wpisie.

 

W 2017 roku aż 75% internautów będzie korzystać w sieci wyłącznie za pośrednictwem urządzeń mobilnych – źródło analiza Zenith Media. Co to oznacza dla firm i marek. Jak to rozumieć i jak się do tego przygotować?

Oczywiście możemy zakładać bardzo optymistyczny scenariusz, że to nie prawda, że coś się tutaj nie zgadza i urządzenia mobilne na pewno nie wyprą laptopów czy macbooków. Możemy zakładać, że ludzie będą przeglądać Internet na urządzeniach mobilnych ale jedynie w celu rozrywki a nierobienia zakupów czy zamawianiu usług. Ale można też realnie podejść do tego zagadnienia i wykorzystać dane jako naszą szansę i odpowiedzieć na zmieniające się trendy.

Każde rozwiązanie wiąże się z różnym nakładem kosztów jakie trzeba poświęcić na przygotowanie odpowiedniej wersji. Zgodnie z dostępnymi prognozami obecnie odnotowuje się spory przyrost urządzeń mobilnych, których liczba co roku wzrasta. Dlatego też powinniśmy zwrócić szczególnie uwagę czy nasze strony są zoptymalizowane pod użytkowników i urządzenia mobilne.

Korzystając z urządzeń mobilnych zwykle nawet nieświadomie korzystamy z jednego z 3 rozwiązań przygotowanych dla nas przez marki:

  • aplikacja mobilna
  • mobilna strona internetowa
  • strona responsywna.

Zdarza się, choć wydaje się to mało realne, że marki nie dysponują jeszcze, a mamy 2017 rok, stronami dopasowanymi do urządzeń mobilnych. Jak sprawdzić czy Twoja strona jest dopasowana do urządzeń mobilnych? Najprościej wpisz w przeglądarkę w telefonie adres strony www i sprawdź jak prezentują się treści. Jeśli wielkość grafik, tekstów i czcionek jest w odpowiednich proporcjach do ekranu urządzenia i poruszanie się poprzez nawigację po stornie nie sprawia kłopotów, to prawdopodobnie masz wdrożoną wersję pod urządzenia mobilne. Ale jak rozpoznać różnicę pomiędzy RWD a stroną mobilną ?

 

Poniżej krótka charakterystyka każdego z rozwiązań.

RWD czyli Responsive Web Design – strona responsywna. Jest to strona internetowa dopasowująca się do przeglądarek oraz urządzeń mobilnych. Pamiętaj o tym, że urządzenia mobilne to nie tylko smartfony ale również tablety. Zaletami strony responsywnej jest to, że jest to, że nasza strona skaluje się automatycznie pod konkretne rozdzielczości ekranu na urządzeniach mobilnych. Niestety niesie to również ze sobą wcześniejsze przygotowanie rożnych widoków ( projektów strony ), tak by uwzględniała różne wielkości obszaru ekranu a tym samym to, iż na mniejszym ekranie w przypadku smartfona nie uda się nam umieścić tyle samo elementów co w przypadku ekranu tableta. Jest to trochę droższe rozwiązanie, niż przygotowanie samej wersji mobilnej strony.

Mobilna strona internetowa – jest to specjalnie przygotowana na urządzenia mobilne wersja strony internatowej. Jej zadaniem jest przede wszystkim prosta nawigacja, szybkość ładowania oraz dostęp do niezbędnych funkcjonalności. Dla kogo rekomendujemy takie rozwiązanie? Dla wszystkich tych, których strona podstawowa jest bardzo rozbudowana i ma często zmieniające się treści, co wpływa na szybkość i jakość wyświetlanych treści na stronie.

Aplikacja mobilna – jest oprogramowaniem działającym na urządzeniach przenośnych. W zależności od rodzaju używanego systemu operacyjnego na telefonie ) Android czy iOS), konieczne jest napisanie oddzielnego oprogramowania dla różnych systemów ( tak zwane rozwiązania natywne), które zwiększa koszty stworzenia aplikacji. W przypadku nierozbudowanych aplikacji, można wykonać aplikację hybrydową. Brzmi super ale co to oznacza?

Rożne funkcje, różne aplikacje, różna cena.

Zasadniczo aplikacje mobilne możemy podzielić na 2 rodzaje:

  • aplikacje natywne
  • aplikacje hybrydowe.

Przyjrzyjmy im się nieco bliżej.

Aplikacje natywne – napisana bezpośrednio dla danego systemu iOS, Android, Windows Phone daje ogromne możliwości pod względem wyglądu, funkcjonalności i tworzenia aplikacji. Pozwala na dostęp do wielu funkcji telefonu, czy tabletu, które nie zawsze są dostępne w rozwiązaniu hybrydowym.

Aplikacje hybrydowe – jak sama nazwa wskazuje łączą funkcje mobilne z natywnymi. Zaletą niewątpliwie jest to, że jest ona dostępna od razu na wszystkich 3 systemach, co zmniejsza koszty produkcji aplikacji. Minusem natomiast jest to, że nie zawsze można w niej uzyskać dostęp do wszystkich funkcji telefonu co ogranicza funkcje samej aplikacji.

Co muszę wiedzieć zlecając aplikację?

Przede wszystkim jaki jest cel budowania aplikacji i jakie funkcjonalności będą niezbędne dla powodzenia projektu. Czy zależy Ci na tym, by klienci logowali się do aplikacji i zostawiali swoje dane? Czy Ty chcesz wysyłać informacje i powiadomienia do użytkowników aplikacji? Czy będzie potrzebny dostęp do funkcji telefonu, urządzenia mobilnego? Z jakich urządzeń najczęściej korzystają Twoi klienci?

Odpowiedź na te pytania pozwoli deweloperowi na zaproponowanie najbardziej optymalnego rozwiązania.

Wybierając rozwiązanie idealne dla siebie warto jest zastanowić się jakie są potrzeby marki i oczekiwania względem rozwiązań mobilnych. Z naszego doświadczenia wynika, że czasem dobrze skonstruowana strona responsywna jest wystarczająca a innym razem rekomendujemy aplikację mobilną.

Napisz: contact@wedomediagroup.pl Lub zadzwoń: 22 765 62 63

Autor: Anna Wykurz Ekspert od komunikacji online. Założyciel i CEO We Do Media Group anna.wykurz@wedomediagroup.pl

Spodobał Ci się ten artykuł?

Zapisz się do naszego newslettera i bądź na bieżąco z nowościami ze świata marketingu online.