5 Powodów Dlaczego Warto Prowadzić Działania na Instagramie | We Do. Media Group

5 Powodów Dlaczego Warto Prowadzić Działania na Instagramie

prowadzenie social media
  • 22 czerwca 2017

Według statystyk pochodzących z oficjalnego bloga Instagrama, z profili biznesowych korzysta obecnie około 8 milionów marek  na całym świecie. Do tej liczby należy także dodać gros firm, które na Instagramie działania prowadzą, ale do tej pory nie przełączyły swojego konta na biznesowe.  Jeśli Twojej marki nie ma jeszcze w tym gronie, a Ty nie jesteś pewien, czy w ogóle warto, by się w nim znaleźć, ten artykuł pomoże Ci podjąć decyzję. Przedstawiam 5 powodów, dlaczego warto prowadzić działania na Instagramie.

Poznaj powody, dla których warto zastanowić się nad włączeniem działań na Instagramie do strategii marketingowej Twojej marki.

 

Powód numer 1: liczby mówią same za siebie

Nikt (albo prawie nikt) nie lubi statystyk, jednak w tym przypadku ich podanie pomoże w wyobrażeniu sobie siły Instagrama. Już we wprowadzeniu wspomniałam o liczbie brandów prowadzących na nim konta, w tym miejscu dodam tylko tyle, że 90% spośród 100 topowych marek na świecie, jest obecna na Instagramie i z moich obserwacji wynika, że radzi sobie na nim świetnie.

A co z użytkownikami tego medium społecznościowego? Liczby są niewyobrażalne i – co najważniejsze – rosną w dość zawrotnym tempie:

– W kwietniu tego roku liczba użytkowników Instagrama wynosiła ponad 700 milionów, co oznacza, że tylko w ciągu 4 miesięcy zwiększyła się o 100 milionów. To jak dotąd największy w historii skok liczby użytkowników tej platformy – rok wcześniej było ich ponad 500 milionów. Ciekawostką jest to, że jak do tej pory żadna platforma społecznościowa, łącznie z Facebookiem, nie osiągnęła takiego tempa przyrostu. Idźmy jednak dalej.

– Dziennie z aplikacji tej korzysta ponad 400 milionów aktywnych użytkowników, którzy średnio spędzają z nią 25 minut.

– W tym czasie łącznie publikują ponad 100 milionów postów i rozdają około 4,2 biliony polubień.

Powód nr 2: jesteś tam, gdzie Cię szukają

Jednym z istotniejszych wskaźników dla Ciebie jako osoby stojącej u progu podjęcia decyzji – być na Instagramie czy nie być –  jest natomiast fakt, że spośród wszystkich jego użytkowników 53 % szuka profili swoich ulubionych marek.

Według badań przeprowadzonych przez firmę Yotpo wynika, że 30% użytkowników Instagrama kupiło produkty odkryte w tym kanale. Informacja ta pochodzi z 2015 roku, można się tylko domyślać, o ile % wskaźnik ten urósł od tego czasu – zważywszy na to, jak szybko rośnie w siłę Instagram i jak wiele narzędzi sprzedażowych marketerzy otrzymali od tamtej pory.

Nieco później poznasz jeszcze jedną bardzo ważną – o ile nie najważniejszą – dla Ciebie informację.

Powód nr 3: jesteś tam, gdzie Twoi klienci – nawet jeśli myślisz, że ich tam (jeszcze) nie ma

Jeden z usłyszanych przeze mnie zarzutów dotyczących Instagrama dotyczył tego, że nie ma on potencjału, ponieważ produkty/działalność danej marki nie są skierowane do grupy docelowej aktywnie go użytkującej.

Trudno nie zgodzić się z tym, że Instagram nie jest dla wszystkich, jednak podjęcie decyzji o rezygnacji z działań na nim, powinno być poprzedzone przede wszystkim dokładną analizą możliwości, określeniem celu funkcjonowania konta i refleksją nad tym, co w a r t o ś c i o w e g o mógłbyś na nim publikować. A nuż okaże się, że początkowo nie dostrzegałeś potencjału i zaprzepaszczasz szansę na stworzenie czegoś, co zainteresuje Twoich potencjalnych klientów?

Jeśli natomiast myślisz, że na Instagramie są przede wszystkim młodzi ludzie nie będący w tym momencie siłą napędową Twojego biznesu, pomyśl o tym, że społeczność Instagrama powoli będzie się starzeć – co jest naturalne.

W Polsce obecnie największa jego grupa to stawiające na osiągnięcia i rozwój pokolenie Milleniallsów (około 2 miliony osób) , czyli ludzi urodzonych pomiędzy 1985 a 1995 rokiem życia. Jeśli więc w tym momencie grupa ta nie jest zainteresowana Twoim brandem, stan ten może ulec zmianie szybciej niż się spodziewasz. Decyzja należy do Ciebie, co zrobisz z tym faktem.

Drugi zarzut, który zdarzyło mi się usłyszeć mówił o tym, że treści publikowane na Instagramie trafiają w próżnię – grono odbiorców jest zbyt szerokie i de facto nie jest ono zainteresowane marką (chodzi wyłącznie o zasięg organiczny, nie płatne działania reklamowe). Tymczasem mądrze wykorzystane instagramowe narzędzia takie jak hashtagi (#), geolokalizacja czy stories, pozwalają na całkowicie darmowe dotarcie do potencjalnego Klienta.

Powód nr 4: budujesz pozycję swojej marki najlepszym narzędziem – obrazem – pozwalasz się odkryć i zapamiętać

Czy wiesz, że ludzie zapamiętuję 80% spośród tego, co widzieli i tylko 20% tekstów, które przeczytali? Ta właściwość ludzkiego umysłu jest z pewnością największą bronią Instagrama – wykorzystaj to i postaraj się prowadzić na tyle ciekawą i zróżnicowaną komunikację obrazkową, która zapadnie w pamięć odbiorcom. Podczas planowania strategii komunikacji pamiętaj o kilku istotnych kwestiach:

– Instagram umożliwia nie tylko publikację zdjęć, ale także video.

– Prawie rok temu w medium tym pojawiła się także opcja publikacji treści w tak zwanym Stories – niemal identyczną funkcję ma oczywiście wojujący z Instagramem Snapchat, a od niedawna także Messenger. Stories to znikające po 24 godzinach filmy i zdjęcia publikowane z poziomu danego konta, obecnie w ramach tej opcji można także planować reklamy oraz dodawać w nich call to action.

Nie bagatelizuj tego narzędzia: czy wiesz, jaka broń pozwoliła Instagramowi wygrać wojnę ze Snapchatem? Było to właśnie stories – w kwietniu tego roku dziennie korzystało z niego ponad 200 milionów użytkowników. Dla porównania znikające wiadomości na Snapchacie były używane przez 161 milionów aktywnych użytkowników.

Powód nr 5: angażujesz odbiorców i nawiązujesz z nimi relacje, a więc to, o co tak naprawdę chodzi we współczesnym marketingu

Czas na informację, o której wspominałam na samym początku tego wpisu. Czy wiesz, że Instagram jest jedną z najbardziej angażujących platform społecznościowych? Przewyższa on Facebooka 15-krotnie, Twittera natomiast aż 20-krotnie.

Użytkownicy Instagrama są aktywniejsi – chętniej komentują i lajkują posty.  Z mojego punktu widzenia informacja ta wydaje się najistotniejsza – na nic starania o wysoką liczbę fanów czy zasięgi, jeśli treści, które publikujesz nie będą angażować odbiorców. Twoja marka zatrze się w ich pamięci podobnie jak miliony informacji, które docierają do nich każdego dnia.

Na samym końcu powtórzę to, co pojawiło się już wcześniej: przed rozpoczęciem działań dokładnie przemyśl cel swojej obecności na Instagramie i to, co będziesz komunikować swoim odbiorcom. Zastanów się, jakie funkcje ma pełnić Twoje konto oraz jaka będzie wartość dodana dla odbiorców. Co przekona ich do tego, by nie tylko śledzić profil Twojej marki, ale także angażować się w treści, które tam publikujesz?

I pamiętaj: istnieją ludzie traktujący Instagrama jak wyszukiwarkę Google’a. Mówi się, że jeśli nie ma Cię w Google, nie istniejesz. A co, jeśli nie ma Cię na Instagramie?

Autor: Marlena Jałoszyńska, marlena.jaloszynska@wedomediagroup.pl

Przeczytaj także: Czy Facebook sprzedaje

Spodobał Ci się ten artykuł?

Zapisz się do naszego newslettera i bądź na bieżąco z nowościami ze świata marketingu online.